استاندار فارس، در نشست شورای آموزش و پرورش استان، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، معلم را رکن رکین نظام تعلیم و تربیت دانست و بر جذب معلم با صلاحیت و دارای فضایل انسانی، کاهش تعدد طرحهای آموزشی و مشارکت فعال خانوادهها در فرآیند تعلیم و تربیت تاکید کرد.
به گزارش عدالت پارس، حسینعلی امیری، در نشست شورای آموزش و پرورش استان، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، معلم را رکن رکین نظام تعلیم و تربیت دانست و بر جذب معلم با صلاحیت و دارای فضایل انسانی، کاهش تعدد طرحهای آموزشی و مشارکت فعال خانوادهها در فرآیند تعلیم و تربیت تاکید کرد.
استاندار فارس در ابتدای سخنان خود، با اشاره به ساختار برنامههای وزارت آموزش و پرورش، توضیح داد؛ این برنامهها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند؛ برنامههای ابلاغی که از سوی وزارتخانه صادر شده و استانها در تغییر آنها اختیار چندانی ندارند، و برنامههای ابتکاری که بیشتر به روشهای اجرا، بهبود برنامهریزیها و خلاقیتهای بومی در سطح استان مربوط میشود.
وی با تاکید بر واژه “ابتکار و خلاقیت استانی” به جای “عاملیت”، اظهار داشت: این رویکرد به استانها اجازه میدهد تا برنامهها را با واقعیتهای محلی و منطقه خود سازگار کنند و پیشنهادات اصلاحی ارائه دهند.
امیری در ادامه، به برخی از چالشهای موجود در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و تعدد طرحها و عناوین را یکی از آسیبهای جدی دانست.
او با بیان اینکه بسیاری از این طرحها ایدهآلگرایانه هستند و در عمل قابلیت اجرایی ندارند، گفت: وقتی ابزار لازم، امکانات کافی، حقوق مکفی و اماکن آموزشی متناسب وجود ندارد، این طرحها عملاً روی کاغذ میمانند و باعث آشفتگی روحی در میان مدیران و معلمان میشوند.
تاکید بر نیروی انسانی توسعهیافته و منزلت معلم
استاندار فارس با تاکید بر اینکه “در همه زمینهها تا نیروی انسانی توسعهیافته نداشته باشیم، نمیتوانیم از توسعه واقعی صحبت کنیم،” افزود: در آموزش و پرورش، این قاعده به مراتب پررنگتر است و معلم رکن رکین این نظام است.
او با اشاره به تاثیر عمیق یک معلم در زندگی دانشآموزان، حتی با یک رفتار، تصریح کرد: مادامی که معلمان از متانت، اخلاق، ادب، فضل، دانش و سواد برخوردار نباشند، بهترین آموزشها و طرحها بیفایده خواهد بود.
امیری با اشاره به اهمیت نحوه جذب معلم، خواستار توجه جدی به این سرچشمه شد و از رویکرد جذب گروهی و بدون صلاحیت کافی انتقاد کرد.
وی با یادآوری دوران تربیت معلم در گذشته و مقایسه آن با وضعیت فعلی، بر لزوم تربیت معلم از ابتدا تاکید کرد.
او همچنین بر منزلت معلم و احساس “توانی” در او تاکید کرد و گفت: معلم باید با تمام وجود احساس توانا بودن کند تا بتواند معلم خوبی باشد.
ضرورت انتشار عمومی گزارشها و مشارکت مردم
استاندار فارس بر انتشار عمومی گزارشها و برنامههای آموزش و پرورش در اختیار رسانهها، سایتهای مختلف و صاحبنظران تاکید کرد.
وی هدف از این کار را قرار گرفتن این برنامهها در معرض افکار عمومی، دریافت نظرات پژوهشگران و والدین و در نهایت تبدیل آنها به برنامههای عملیاتی دانست.
امیری همچنین از سازمان برنامه و بودجه خواست تا با همکاری مدیران آموزش و پرورش، نیازهای واقعی این حوزه را برآورد و بر اساس آن بودجهریزی کند.
چالشها، نقاط هدف و نقش خانوادهها
استاندار فارس در ادامه به “چالشها” در آموزش و پرورش اشاره کرد و خواستار فراتر رفتن از چالشهای فعلی و تعیین “نقطه هدف” با یک نقشه راه دقیق و قابل ارزیابی شد. وی بر لزوم تعیین شاخصها و درصد ارتقاء آنها در سالهای آینده تاکید کرد.
امیری در خصوص موضوعات دینی و اعتقادی در مدارس، بر رفتار مناسب معلمان دینی و تربیتی برای سوق دادن دانشآموزان به سمت ارزشهای اسلامی و اقامه نماز تاکید کرد و گفت: اجبار در این زمینهها اثر معکوس دارد.
او همچنین بر نقش مدیران مدارس در جذب دانشآموزان و مربیان و برنامههای آموزشی و دینی تاکید کرد و خواستار انتخاب مدیرانی متین، موجه، عاقل و متعادل شد.
استاندار فارس به چالشهایی نظیر فرسودگی فضاهای آموزشی، کمبود زیرساختهای دیجیتال و اینترنت در مدارس اشاره کرد و خواستار پیگیری برای رفع آنها شد. وی در ادامه بر آمایش مراکز آموزشی و توزیع نیروی انسانی و معلمها در سطح استان تاکید کرد و با اشاره به بازنشستگی برخی از معلمان کیفی، خواستار فکر چاره برای جایگزینی کیفی آنها شد.
ریس شورای آموزش و پرورش استان همچنین به نیروهای غیررسمی یا خرید خدمت در آموزش و پرورش اشاره کرد و خواستار جذب بهترین نیروها از طریق آزمون شد.
در پایان، استاندار فارس با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش در ۳۰ سال گذشته، خواستار پیگیری برای رفع آن شد. وی با بیان اینکه ۶۹ درصد از معلمان آموزش حداقلی ندیدهاند و ۶۰ درصد از دانشآموزان آموزش پیشدبستانی ندیدهاند، اینها را از آسیبهای جدی برشمرد.
استاندار فارس در نهایت بر نقش حیاتی خانوادهها در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و از والدین در استان فارس خواست تا با نظارت بر فرزندان خود از منظر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و همچنین تحصیلی، ارتباط مستمر با مدارس، انجمن اولیا و مربیان، معلمان و مدیران، در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان همکاری کنند. او اظهار امیدواری کرد که این همکاری دوسویه به ارتقای نظام تعلیم و تربیت و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان منجر شود.















Friday, 7 November , 2025