شیراز در بحران حمل‌ونقل عمومی غوطه‌ور است؛ ناوگان اتوبوسرانی شهر با فرسودگی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و خروج ۴۰ درصدی خودروها از خطوط سرویس، شهروندان را با معضلی جدی مواجه کرده است. در نشست فوری شورای شهر، راهکارهای اضطراری از جمله جذب سرمایه بخش خصوصی و نوسازی ناوگان مطرح شد.

 

به گزارش عدالت پارس، شیراز در بحران حمل‌ونقل عمومی غوطه‌ور است؛ ناوگان اتوبوسرانی شهر با فرسودگی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و خروج ۴۰ درصدی خودروها از خطوط سرویس، شهروندان را با معضلی جدی مواجه کرده است. در نشست فوری شورای شهر، راهکارهای اضطراری از جمله جذب سرمایه بخش خصوصی و نوسازی ناوگان مطرح شد.

رضا محمدیان ریس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در جلسه کمیسیون عمران با اشاره به معضل اتوبوس‌های گازسوز گفت: با وجود تعمیر ۲۰ تا ۳۰ دستگاه، هنوز ۱۲۵ اتوبوس گازسوز نیازمند تعمیر اساسی هستند و طی سال‌های گذشته اقدام مؤثری برای راه‌اندازی آن‌ها انجام نشده است.

محمدیان پیشنهاد کرد: با الگوبرداری از تجربه موفق ساخت پارکینگ‌ها توسط بخش خصوصی، باید اجازه دهیم این بخش با سرمایه‌گذاری خود، اتوبوس‌های جدید تهیه و با قیمت شناور به مردم خدمات ارائه کند.

وی با انتقاد از سیستم خرید خدمت رانندگان گفت: اتوبوس‌هایی که با این سیستم اداره شدند، در دو سال به اندازه ده سال فرسوده شدند، زیرا رانندگان پاسخگوی خسارات نبودند.

محمدیان بر لزوم ارائه لایحه بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس قدیمی و استفاده از سیستم‌های هوشمند نظارتی تأکید کرد و گفت: با راه‌اندازی اپلیکیشن نظارتی مشابه سیستم نصب‌شده بر تانکرهای آب، می‌توان تمام فعالیت اتوبوس‌ها را رصد کرد.

 

محمدتقی تذروی، نایب رئیس شورای شهر شیراز نیز در ادامه  گفت: تعمیر اتوبوس‌های گازسوز مانند تعمیر آفتابه با لحیمکاری است و باید این ناوگان فرسوده به‌طور کامل از رده خارج و با اتوبوس‌های جدید جایگزین شود.

وی با اشاره به آمار ۴۰ درصدی «فرار خطی» اتوبوس‌ها گفت: با وعده‌های بی‌اساس و گفتن “انشاءالله” مشکلی حل نمی‌شود. باید برای جلب رضایت مردم، یک پروژه عمرانی دیگر را حذف و بودجه آن را به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهیم.

تذروی همچنین به سیاست ممنوعیت جذب نیرو انتقاد کرد و گفت: بدون نیروی انسانی، حتی فرهنگسراها نیز قادر به ارائه خدمات نیستند.

 

محمد فرخ‌زاده، معاون حمل‌ونقل شهرداری شیراز نیز اعلام کرد: برای نوسازی ناوگان، حداقل به ۲۰۰ اتوبوس جدید و بازسازی ۱۰۰ دستگاه فرسوده نیاز داریم.

وی از اجرای سامانه نظارتی «سیپاد» خبر داد و گفت: طبق دستور وزارتخانه، در صورت عدم نصب این سامانه بر روی اتوبوس‌ها، سوخت آن‌ها قطع خواهد شد. با راه‌اندازی مراکز مانیتورینگ، امکان هرگونه تخفی از بین خواهد رفت.

فرخ‌زاده همچنین به ناکارآمدی جریمه‌های مالی اشاره کرد و گفت: هنگامی که جریمه توقف یک خودروی سنگین کمتر از قیمت یک بطری شیر است، سیستم نظارتی هرچقدر هم هوشمند باشد، بازدارندگی لازم را ندارد.

 

 

رامین طالبی، رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز همچنین با اشاره به تلفیق سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه‌ها گفت: به زودی ۵۸ دستگاه اتوبوس توسط دادگاه از رده خارج می‌شوند و بیش از ۳۰۰ دستگاه از ۷۰۰ اتوبوس موجود نیز باید اسقاط شوند.

وی افزود: اگرچه بودجه خرید اتوبوس از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته، اما با قیمت ۱۵ میلیارد تومانی هر اتوبوس دیزل و ۲۳ میلیارد تومانی اتوبوس برقی، این بودجه تنها برای خرید حدود ۲۰ دستگاه کافی است.

طالبی با اشاره به کاهش تعداد بازرسان از ۲۷۰ به ۱۵ نفر گفت: ۴۰ درصد اتوبوس‌ها از مسیرهای تعیین‌شده خارج می‌شوند که دلیل اصلی آن کمبود نیروی نظارتی و تأخیر در راه‌اندازی سیستم نظارت هوشمند است.

 

نشست شامگاهی کمیسیون عمران شورای شهر شیراز، عمق بحران در حوزه حمل‌ونقل عمومی این شهر را نمایان کرد. اعضای شورا و مدیران شهری بر لزوم ورود فوری بخش خصوصی، نوسازی ناوگان، افزایش جریمه‌های مؤثر و راه‌اندازی سیستم‌های نظارت الکترونیکی به عنوان راهکارهای برون‌رفت از این چالش تأکید کردند.